Nota Fizik : Kapal itu terbang? (Bernoulli)


Dulu, masa kecil-kecil...teringin betul  nak naik atas awan. Tapi awan tinggi sangat..

Masih ingat dragon ball dengan awan terbangnya..ohh itulah idaman .Walaupun masa tu, .Seronoknya saya kalau  dapat awan terbang tu.Teringin sekali nak naik atas awan. Pastu bina la rumah atas awan.

Masa kecil dulu, saya teringin naik atas awan tapi tak mampu.Masa tu tiket naik kapal mahal. 

BIla umur dah 26 tahun ni, barulah saya dpt naik atas awan. Nasib baiklah ada kapal merah yang boleh bawak saya naik atas awan. Kalau tak,tak mampu rasanya....

Dulu ada kapal merah la yang bawak saya dari bangi ke miri, dari miri ke bangi..Manala boleh saya naik tongkang nak bawak saya dari bangi ke miri..Terimakasihla kapal merah.

Tapi sekarang, Everyone can fly. Kapal merah ke, putih ke, biru ke semua boleh. 

Pernah terfikir bagaimana kapal boleh terbang? Bila aku tanya murid murid ini jawapan mereka

1. sebab ada enjin

2. sebab ada sayap

3. jawapan paling win : sebab ada pilot and co pilot . Kalau tak ada diaorang, mesti kapal terbang tak boleh gerak dan terbang

4. Ada lagi yang menambah : tak cukup pilot and co pilot, mesti ada penumpang dan pramugari, barulah kapal boleh gerak dan terbang.

Aku senyum aje. "Bagus jawapan aku. Memang ada betulnya. 

Tapi di sebalik semua itu, ada prinsip Fizik yang membolehkan ia terbang. Sesuatu yang terjadi ada prinsip. Sama juga dengan kehidupan. Kehidupan juga ada prinsip.

Mengapa kapal boleh terbang, Memang ada prinsipnya. Ada faktanya.




No comments:

Post a Comment